کد مطلب:313429 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:202

چرا عباس را سقا نامیدند؟
زمانی كه ابن زیاد به عمر سعد نامه نوشت كه به من خبر رسیده است امام حسین علیه السلام حفر چاه می كند اینك امام حسین علیه السلام را از آب منع كن، و از طرف دیگر نیز ذخیره ی آب در خیمه های امام حسین علیه السلام رو به پایان می رفت، امام حسین علیه السلام حضرت عباس علیه السلام سپهسالار كربلا را طلبید و بیست سوار و سی تن پیاده ملازم ركاب آن حضرت كرد تا از شریعه آب آورند.

حضرت عباس علیه السلام صبر كرد تا شب تاریك شد، سپس چون شیر غران به سوی شریعه روان شد. زمان حركت، هلال بن نافع بجلی از پیش روی عباس علیه السلام روان بود و نخستین كسی بود كه وارد شریعه شد. عمرو بن حجاج گفت: كیستی و اینجا چه می كنی؟ گفت: یك تن؛ پسر عم تو، آمده ام تا آب بنوشم. عمرو گفت بنوش، بر تو گوارا باد! هلال گفت: ای عمرو مرا آب می دهی، ولی پسر پیغمبر و اهل بیت او را تشنه می گذاری تا از عطش هلاك شوند؟!

عمرو گفت: راست گفتی، لكن چه توان كرد؟ مأموریت دارم و باید آن را به نهایت برسانم. هلال چون این سخن بشنید، ندا در داد كه ای اصحاب حسین درآیید! عباس سلام الله علیه چون شیر شرزه با جماعت خود به شریعه درآمد، و از آن سوی



[ صفحه 175]



عمرو نیز به افراد خود فرمان جنگ داد و تنور رزم افروخته گشت. اصحاب امام حسین علیه السلام نیمی به مقاتلت پرداختند، و نیمی مشكهای خود را از آب پر كردند. در این جنگ از لشگر عمرو بن حجاج، جمعی مقتول و مطروح افتادند و گروهی خسته و مجروح گشتند، ولی از اصحاب امام حسین علیه السلام كسی را آسیبی نرسید. پس حضرت عباس علیه السلام به سلامت بازگشت و اصحاب امام و اهل بیت علیهم السلام سیراب شدند، و از اینجاست كه عباس را سقا نامیدند [1] .


[1] ناسخ التواريخ: جلد 2، صفحه ي 196، چاپ افست سال 1351 شمسي.